Ga naar hoofdinhoud

E herkenning

Misschien heeft u al een keer iets gehoord over E‑herkenning . Maar u weet waarschijnlijk nog niet dat E‑herkenning voor ondernemers straks verplicht wordt. Bij een aantal overheidsorganisatie kunt u straks alleen nog inloggen met E‑herkenning . Denk hierbij aan de Belastingdienst, UWV, RDW, Kamer van Koophandel etc.

Op dit moment is de E‑herkenning  meestal nog niet van toepassing voor particulieren en eenmanszaken. Maar dit zal in de toekomst gaan veranderen.

Wat is E‑herkenning

E‑herkenning wordt de nieuwe manier van inloggen bij de overheid. Maar ook voor tal van andere instellingen. Het voordeel van E‑herkenning  is dat u straks nog maar 1 wachtwoord nodig heeft. U kunt met E‑herkenning  met dezelfde inlogcode inloggen bij alle overheidsinstellingen.

Vof, BV etc.

Heeft uw onderneming als ondernemingsvorm een Vof, BV etc. dan is E‑herkenning bij een aantal overheidsinstellingen verplicht of binnenkort verplicht zoals de Belastingdienst (waar het oude portaal ondernemersportaal verdwijnt.

UWV gaat volledig over op E‑herkenning

Heeft u personeel in dienst. Dan dient u zo snel mogelijk een E‑herkenning aan te vragen. Dit geldt ook voor eenmanszaken. Het UWV is het oude portaal aan het sluiten zodat u alleen nog met E‑herkenning kan inloggen om gegevens door te geven. Zoals bij ziekte van het personeel, ontslagaanvragen etc.

Eenmanszaken

Voor eenmanszaken is E‑herkenning nu nog niet verplicht bij de meeste instanties kunt u nog inloggen met DigID. Uitzondering hierop is het UWV waar u als ondernemer straks alleen nog kunt inloggen met E‑herkenning. Zie onder het kopje UWV gaat volledig over op E‑herkenning. Wel is ons advies om u als vast voor te bereiden op de verdere invoering van E‑herkenning.

Daarnaast kan het gebruik maken van E herkenning voordelen opleveren als u nu als zaken doet met RDW, Gemeenten (aanvragen VOG) etc.

Aangifte omzetbelasting en inkomstenbelasting

Wij gebruiken aangifte software waarbij gebruik maken van een eigen veiligheidscertificaat. Dat betekent dat als wij de aangiften omzetbelasting en inkomstenbelasting voor u indienen hiervoor geen E‑herkenning nodig is.

Aanvragen en kosten van E‑herkenning.

De overheid heeft een aantal commerciële partijen aangewezen die de E‑herkenning certificaten mag leveren. Helaas zitten zoals u begrijpt kosten aan verbonden. 

Via deze link kunt u zien welke leveranciers er zijn.

https://www.eherkenning.nl/leveranciers

 

Weet je dat je je boekhouding al vanaf 55,- per maand aan ons kunt uitbesteden?
En ook nog eens het eerste jaar een aantrekkelijke overstapkorting ontvangt?

Bekijk hier onze voordelige tarieven voor beginnende en bestaande ondernemingen.

Terug naar blog overzicht